Kdo napsal nejlepší GDPR e-mail? Známe 3 vítěze

31. 5. 2018

Minulý týden musel skoro každý vypotit nějaký ten líbesbríf na téma GDPR, což mě inspirovalo k uspořádání soutěže o nejlepší GDPR mailing. Čtěte dál a dozvíte se, kdo vyhrál v konkurenci téměř 150 organizací.

Nejdřív se podíváme na to, kdo nevyhrál. Nevyhráli pisatelé, kteří se dopustili variace na téma „taky už vás štve GDPR?“ / „je nám jasné, že je to otrava, dostávat tyhle e-maily“ / „určitě vám teď chodí mnoho e-mailů“ / „jste zaplaveni“. ANO, je to otrava, jsme zaplaveni, a to nejblbější, co můžete udělat, je na to upozorňovat.

Druhým evergreenem byl předmět „Na vašich údajích nám záleží“. Když vám 25. května odpoledne přijde pět e-mailů s tímto předmětem, cítíte se asi tak, jako když s vámi nechce chodit žádný kluk, a najednou jich máte pod oknem pět s pugétem růží. Nebudete jim to úplně věřit.

Někteří se uchýlili k nátlakovým metodám: uplácení, tedy sleva za odkliknutí souhlasu (Divadlo Hybernia, Sklizeno), srdceryvné loučení s uživatelem, který souhlas neudělil (StartupJobs), a věty ve stylu „tohle je poslední e-mail od nás, pozor!“. Tato strategie byla hojně využívaná. K dokonalosti ji dovedly České aerolinie, které rozesílaly e-mail s předmětem „Vaše členství v OK PLUS bude 24. května 2018 ukončeno!“. Klamání zákazníka pokračuje až do poloviny první věty, kde se teprve dozvíme, jak to je:

Od firmy tohoto formátu je to nepochopitelné. Tímto udělujeme Českým aeroliniím Černého Gedeperáka* za nejhorší GDPR mailing.

Jak to tedy mělo vypadat?

Stručně a nevtíravě, s nepřehlédnutelným CTA. Tak by to ostatně mělo vypadat vždy, ale v objemné konkurenci bylo dodržení těchto pravidel o to důležitější. Také bylo lepší se obejít bez vtipů, protože hrozilo spadnutí do jámy evergreenové, viz výše, a předem naštvaného adresáta bylo obecně těžší rozesmát. Dobrou strategií bylo napsat, o co konkrétně zákazník přijde, když souhlas neodklikne (informace o lístcích na letošní festival, praktické návody na ošetřování nábytku, další čísla magazínu).

Za stručnost, přímočarost a dobré CTA udělujeme Zlatého Gedeperáka Médiáři:

Stříbrného Gedeperáka získává jeden z mých klientů, takže neveřejně.

Bronzového Gedeperáka dostává firma TON za elegantní vizuál a krátký, příjemný text:

A co vy, dostali jste nějaký GDPR e-mail, který vás potěšil?__________________________________________________________________________

* Gedeperáka vymyslel ve svém GDPR e-mailu server Balfolk.cz.

Barbora K. Tite

Barbora K. Tite